أحدث الأخبارمتنوعة

الرئيس السيسي يوجه بإنشاء أسواق كبيرة بالقاهرة والجيزة للحد من ارتفاع الأسعار0

الرئيس السيسي يوجه بإنشاء أسواق كبيرة بالقاهرة والجيزة للحد من ارتفاع الأسعار

الرئيس السيسي يوجه الحكومة والمسؤولين بإنشاء أسواق كبيرة بالقاهرة والجيزة للحد من ارتفاع الأسعار ، ودراسة موقف الأراضي الخالية في كل المحافظات، من أجل بناء أسواق جملة لضبط الأسعار.

وأضاف الرئيس السيسي، خلال افتتاحه مشروع مستقبل مصر، «لو في فدداين فاضية في أي مكان تقدر تستوعب الأسواق مستعدين نتحرك في برنامج سريع نعمله ونخلي تجار الجملة يدخلو الأسواق دي، فبدل ما التاجر بيجيب من العبور الإنتاج يتوزع على كل الأسواق عاوز أعمل 15 سوق كبيرة في الأماكن الفاضية في القاهرة والجيزة».

وتابع الرئيس: «اعرضوا عليا الخطة دي، بس بشرط يكون هامش الربح قليل، علشان نخلي الرقابة على الأسواق مرتفعة، وعدم المغالاة في الأرباح من خلال الزيادة للمعروض، حتى يشتري المواطن بأسعار أقل من التجزئة لإجبار التاجر على ضبط الأسعار، لأن الدولة مسؤولة عن بقاء الأسعار كما هي ثابتة كلما أمكن حتى نهاية هذا العام، وجهدنا مع بعض في الدولة لا ينتهي حتى تنتهي الأزمة بتداعياتها».

وأضاف الرئيس «الأراضي دي ممكن تكون بتاعة ناس وإحنا مش هناخدها إحنا هنستخدمها استخدام مؤقت وممكن ندفع مقابل لها لحد ما الأزمة تعدي، بدل الشادر القماش والكلام ده».

الرئيس السيسي يوجه بإنشاء أسواق كبيرة بالقاهرة والجيزة للحد من ارتفاع الأسعار

جوجل نيوزتابع اخبار وناسه مصريه على جوجل نيوزتطبيق نبضتابع اخبار وناسه مصريه على تطبيق نبض
اشرف سليمان

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock